wtorek, 14 sierpnia 2012

Oszczędna teściowa IKEA powraca

Ostatnio przy planowaniu spotu dla klienta zaczęliśmy się zastanawiać jakie hasło powie "My Ci nie będziemy mówić co masz zrobić, sam wybierzesz". I w głowie momentalnie pojawiła się nowa/stara reklama IKEA z ciekawą kreacją i stylistyką. Jako osoba, w której domu telewizora nie ma - to na prawdę imponujące, że IKEA mimo wszystko wkradła się w moją pamięć. 


OSZCZĘDNOŚĆ POPŁACA

IKEA zawsze miała łatkę oszczędnej. Ingvar Kamprad przede wszystkim lubi oszczędzać na ... reklamie. Ta oszczędność musi być skuteczna skoro o reklamie z 2009 roku nadal jest głośno. Reklama z Kleopatrą i Królem Arturem wróciła na nasze ekrany i cieszy się dużym powodzeniem.

DLA KOGO?

Antyczna Kleopatra - typowa Polka
Oto jest pytanie! Agencja PZL, która popełniła ten spot świetnie wstrzeliła się nie tylko w grupę wiekową, ale też w indywidualne odczucia kobiet i mężczyzn. Nikt z nas, a szczególnie między 26-40 rokiem życia (u mnie ten proces trwa od 14, ale wyjątek potwierdza regułę) , nie lubi jak mu się wchodzi z butami do mieszkania. Pal licho jak to są sandały, klapki, szpilki a nawet trapery. Najgorsze są buty "dobra rada", albo "odsznurowany krytyk". Wtedy piana gotuje się pod skroniami, a zdrowy rozsądek mówi "Nie warto, zaraz sobie pójdzie". Gorzej jeśli to matka, albo teściowa. Zdajesz sobie sprawę z tego, że jej rady są poparte wieloletnim doświadczeniem na wszystkich stanowiskach domowych i jedyne co wyróżnia Twoje CV to wiek i ewentualnie zaangażowanie. 


W ten oto sposób poznajemy problemy dzisiejszej Kleopatry, czyli jak się okazuje każdej z nas.

Średniowieczny Artur - typowy Polak
Wersja "4 men" idealnie dotyka problemów 30-40 latków. Wiek zawyżyłam celowo, ponieważ jak wiadomo, mężczyźni mniej zwracają uwagę na "urządzanie mieszkania przez mamę", a wręcz jest im to na rękę. Myślę, że bardziej w serca mężczyzn wcelowałaby reklama, w której tatuś lub teść pokazuje mu jak składać szafę, wiercić dziurę na obraz czy naprawiać pralkę. IKEA zastosowała odwrócenie ról, ale przykład z życia wzięty trafia bardziej do kobiet niż do mężczyzn. Konwencja świetna, tylko przekaz trochę niedopracowany. Nie zmienia to faktu, że konsternacja na twarzy Króla Artura jest bezbłędna, a mamuśka równie męczliwa. :)



HITy reklamy IKEA

  • zastosowanie gender marketingu
  • wykorzystanie popularnego problemu "wtrącania się" mamusiek 
  • pokazanie wciąż dużego znaczenia mamy w polskim społeczeństwie
  • wykorzystanie dawno nieużywanego motywu antycznego
  • trafienie w obecną w dzisiejszym społeczeństwie obronę swojej indywidualności
  • świetne hasło : "Ty tu urządzisz"
  • możliwość identyfikacji każdego z nas z ważnymi jednostkami: Kleopatrą i Królem Arturem
  • komunikacja w duchu Customer Empowerment (przekaz i gra)
KITy reklamy IKEA
  • niedopasowany problem do męskich odbiorców (lepiej byłoby pokazać wtrącającego się tatuśka), który wchodzi na ambicje mężczyzny
  • w reklamie z Kleopatrą mamuśka całkowicie przejęła show, Kleopatra mogłaby chociaż wzrokiem pokazać swoją wyższość
Mój krytyk się zawiesił.;) Jeśli znajdziecie coś jeszcze czekam na komentarze. 


Dobrze widzieć, że duże marki efektywnie stosują się do gender marketingu. Oby więcej takich case'ów!

IKEA, ikea, gender marketing, pr, reklama, pzl, spot, olympics, olimpiada, Kleopatra, Artur, król, teściowa, mamuśka, nowa reklama ikea, kobiety, mężczyźni, seks, sex, marketing to women, marketing to men, customer empowerment, dom mediowy, agencja, polish, advertisement, ads, cannes, ads of the world, prekursorki, ads of the world

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz