środa, 27 czerwca 2012

Czego pragną kobiety - preferencje zakupowe Polek


Czego pragną kobiety, czyli jak kupuje najpotężniejsza grupa zakupowa

Kobiety stały się potężną grupą zakupową. Do tej pory mało zauważalne przez marketerów i brand managerów, teraz podejmują zdecydowaną większość decyzji zakupowych. Portal Prekursorki.pl zbadał czynniki wpływające na decyzje zakupowe kobiet oraz kanały informacji, którym ufają. Dziś miałam okazję zaprezentować wyniki badań podczas warsztatów Customer Empowerment organizowanych przez Informedia Polska i Puls Biznesu.


A to takie małe streszczenie, które docenił portal Marketing przy Kawie i (3majcie) kciuki inne media. Chciałabym też ukłonić się przed Jackiem Gadzinowskim, który nie tylko od razu odpisał na mojego maila, ale też wyraził swoje zainteresowanie badaniami.


Artykuł opublikowali:
Bankier.pl
Marketing przy Kawie
Marketingowiec.pl
gadzinowski.pl

Zakupy są kobietą

Kobiety kupowały, kupują i będą kupować. Dla 90 proc. Polek zakupy to przyjemność, a tylko 3 proc. kobiet uważa je za przykry obowiązek.



Źródło: Prekursorki.pl (czerwiec 2012) Ankieta Zakupy na obcasach przeprowadzona na 1278 kobietach
Przekłada się to bezpośrednio na liczbę kobiet decydujących o zakupach w swoich gospodarstwach domowych. W USA kobiety podejmują ponad 65 proc. wszystkich decyzji zakupowych. W Polsce ta liczba jest nieco mniejsza, jednak cały czas rośnie.


Źródło: Prekursorki.pl (czerwiec 2012) Ankieta Zakupy na obcasach przeprowadzona na 1278 kobietach

Badanie ankietowe Zakupy na Obcasach przeprowadzone przez portal Prekursorki.pl wykazuje, że 63 proc. kobiet samych podejmuje decyzje o bieżących zakupach. Ponad 36 proc. decyduje o nich wraz z partnerem, a jedynie 1 proc. zakupów bieżących robi mężczyzna. Wyniki mówią same za siebie – ZAKUPY SĄ KOBIETĄ!

Komu ufają kobiety

Skoro kobiety stanowią tak duży procent kupujących, to jak prowadzić z nimi skuteczną komunikację? Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę z tego, że każda kobieta ma swój osobisty zarząd, czyli grupę zaufanych doradców. W skład zarządu może wchodzić matka, pielęgniarka, publicystka albo anonimowa przyjaciółka z czatu lub forum internetowego. Kobieta lubi rozmawiać z kobietami, które są takie jak ona, ale przede wszystkim z kobietami, którym ufa.


Źródło: Prekursorki.pl (czerwiec 2012) Ankieta Zakupy na Obcasach

Zaraz po osobistym zarządzie (74,88 proc.), wśród najbardziej zaufanych źródeł znajdują się opinie innych kobiet na portalach i forach kobiecych (62,75 proc.). Stąd tak duże zainteresowanie portalami opiniotwórczymi, które przyszły do nas  z USA (eOpinions.com, iVillage.com, SheSpeaks.com). Kobiety lubią dzielić się swoimi opiniami, radzić się innych oraz pomagać innym. Te cechy leżą u podstaw ewolucji człowieka, kiedy to mężczyzna był odpowiedzialny za zdobywanie pożywienia i walkę z wrogami, a kobieta przygotowywała pożywienie i troszczyła się o potomstwo.

Klientka przyszłości

Dawniej robienie zakupów było dla kobiety możliwością wyruszenia w świat, wyrwanie się z ciasnego uścisku rodziny. Była to jedna z pierwszych form wyzwolenia kobiet.
Teraz kobiecie nie wystarczy dobra odpowiedź. Ona poszukuje odpowiedzi IDEALNEJ. Świadczy o tym przewaga kobiet w mediach społecznościowych, gdzie często wymieniają się swoimi opiniami na temat wyboru wakacji, kosmetyków, produktów spożywczych, a nawet samochodów. 58 proc. użytkowników Facebooka, 62 proc. Twittera i 62 proc. MySpace to kobiety.[i] Podobnie sytuacja przedstawia się wśród blogerek, których na świecie jest ponad 36 milionów.[ii] Te liczby mówią same za siebie i nie należy ich lekceważyć przy planowaniu strategii marketingowej dla swoich produktów. Jak zatem będzie się zachowywać klientka przyszłości? Poszukiwanie idealnej odpowiedzi w mediach lub wśród znajomych to już za mało. 84 proc. kobiet chce mieć wpływ na kształtowanie nowych produktów.
                                                                          





84%

14%
2%


Tak – chciałabym móc coś zasugerować
Nie zastanawiałam się nad tym
Nie – specjaliści najlepiej się na tym znają
 
Źródło: Prekursorki.pl (czerwiec 2012) Ankieta Zakupy na Obcasach

Pytanie - w jaki sposób miałyby wpływać na funkcjonalności, wygląd czy reklamę swoich ulubionych produktów. Nie zadzwonią przecież do centrali koncernu kosmetycznego i nie powiedzą, że chciałyby, aby opakowanie kremu było niebieskie, a nie czerwone. Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba słuchać swoich klientów i inwestują w badania konsumenckie. Procter&Gamble, jedna z największych globalnych firm FMCG, od 2002 do 2007 zainwestowała w badania konsumenckie 1 bilion dolarów.[iii] W 2005 roku CEO P&G, A.G. Lafley zadeklarował w ‘Wall Street Journal’, że kobiety są sercem nowej strategii firmy.
Poznanie zdania i potrzeb swojego klienta nie musi być aż tak kosztowne. Badania ankietowe i testy produktów można przeprowadzić na portalach badawczych i opiniotwórczych, takich jak Prekursorki.pl. Kobiety wypełniając ankietę on-line wyrażają swoją opinię i proponują nowe rozwiązania. Wybrane użytkowniczki otrzymują produkty do testów i wysyłają swoją szczegółową recenzję. W ten sposób firma prowadzi dialog ze swoimi klientami i na bieżąco poznaje ich potrzeby. Dodatkowo, użytkowniczki portalu dodają swoje opinie na blogach i w serwisie YouTube, co generuje efektywny marketing szeptany (WOM) i rzetelną opinię dla osób zainteresowanych produktem.


[ii] Blog Her/Compass  Partners

[iii] Bridget Brennan, Why She Buys






zakupy, badania, raport, opinie, marketing szeptany, seks, sex
Kobiety, zakupy, prekursorki, why she buys, zakupy, badania, blogi, reklama, tv, czasopisma kobiece, wom, opinia, rzetelna, euro, półfinał, customer, empowerment, puls biznesu, marketing przy kawie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz