Czego pragną kobiety, czyli jak kupuje
najpotężniejsza grupa zakupowa
Kobiety stały się potężną grupą zakupową. Do tej pory mało zauważalne
przez marketerów i brand managerów, teraz podejmują zdecydowaną większość
decyzji zakupowych. Portal Prekursorki.pl zbadał czynniki wpływające na decyzje
zakupowe kobiet oraz kanały informacji, którym ufają. Dziś miałam okazję zaprezentować wyniki badań podczas warsztatów Customer Empowerment
organizowanych przez Informedia Polska i Puls Biznesu.
A to takie małe streszczenie, które docenił portal Marketing przy Kawie i (3majcie) kciuki inne media. Chciałabym też ukłonić się przed Jackiem Gadzinowskim, który nie tylko od razu odpisał na mojego maila, ale też wyraził swoje zainteresowanie badaniami.
Artykuł opublikowali:
Bankier.pl
Marketing przy Kawie
Marketingowiec.pl
gadzinowski.pl
Artykuł opublikowali:
Bankier.pl
Marketing przy Kawie
Marketingowiec.pl
gadzinowski.pl
Zakupy są kobietą
Kobiety kupowały,
kupują i będą kupować. Dla 90 proc. Polek zakupy to przyjemność, a tylko 3
proc. kobiet uważa je za przykry obowiązek.
Źródło: Prekursorki.pl (czerwiec 2012) Ankieta Zakupy na
obcasach przeprowadzona na 1278 kobietach
Przekłada się to
bezpośrednio na liczbę kobiet decydujących o zakupach w swoich gospodarstwach
domowych. W USA kobiety podejmują ponad
65 proc. wszystkich decyzji zakupowych. W Polsce ta liczba jest nieco mniejsza,
jednak cały czas rośnie.
Źródło:
Prekursorki.pl (czerwiec 2012) Ankieta Zakupy na obcasach przeprowadzona
na 1278 kobietach
Badanie ankietowe Zakupy na Obcasach przeprowadzone przez
portal Prekursorki.pl wykazuje, że 63
proc. kobiet samych podejmuje decyzje o bieżących zakupach. Ponad 36 proc.
decyduje o nich wraz z partnerem, a jedynie 1 proc. zakupów bieżących robi
mężczyzna. Wyniki mówią same za siebie – ZAKUPY
SĄ KOBIETĄ!
Komu ufają kobiety
Skoro kobiety
stanowią tak duży procent kupujących, to jak prowadzić z nimi skuteczną
komunikację? Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę z tego, że każda kobieta
ma swój osobisty zarząd, czyli grupę
zaufanych doradców. W skład zarządu
może wchodzić matka, pielęgniarka,
publicystka albo anonimowa przyjaciółka z czatu lub forum internetowego.
Kobieta lubi rozmawiać z kobietami,
które są takie jak ona, ale przede wszystkim z kobietami, którym ufa.
Źródło:
Prekursorki.pl (czerwiec 2012) Ankieta Zakupy
na Obcasach
Zaraz po osobistym
zarządzie (74,88 proc.), wśród najbardziej zaufanych źródeł znajdują się opinie
innych kobiet na portalach i forach
kobiecych (62,75 proc.). Stąd tak duże zainteresowanie portalami
opiniotwórczymi, które przyszły do nas z
USA (eOpinions.com, iVillage.com, SheSpeaks.com). Kobiety lubią dzielić się swoimi
opiniami, radzić się innych oraz pomagać innym. Te cechy leżą u podstaw
ewolucji człowieka, kiedy to mężczyzna był odpowiedzialny za zdobywanie
pożywienia i walkę z wrogami, a kobieta przygotowywała pożywienie i troszczyła
się o potomstwo.
Klientka przyszłości
Dawniej robienie zakupów było
dla kobiety możliwością wyruszenia w
świat, wyrwanie się z ciasnego uścisku rodziny. Była to jedna z pierwszych
form wyzwolenia kobiet.
Teraz kobiecie nie wystarczy
dobra odpowiedź. Ona poszukuje odpowiedzi
IDEALNEJ. Świadczy o tym przewaga kobiet w mediach społecznościowych, gdzie
często wymieniają się swoimi opiniami na temat wyboru wakacji, kosmetyków,
produktów spożywczych, a nawet samochodów. 58
proc. użytkowników Facebooka, 62 proc. Twittera i 62 proc. MySpace to
kobiety.[i]
Podobnie sytuacja przedstawia się wśród blogerek, których na świecie jest ponad
36 milionów.[ii] Te
liczby mówią same za siebie i nie należy ich lekceważyć przy planowaniu
strategii marketingowej dla swoich produktów. Jak zatem będzie się zachowywać
klientka przyszłości? Poszukiwanie
idealnej odpowiedzi w mediach lub wśród znajomych to już za mało. 84 proc. kobiet chce mieć wpływ na kształtowanie
nowych produktów.
84%
|
14%
|
2%
|
Tak – chciałabym móc coś
zasugerować
|
Nie zastanawiałam się nad tym
|
Nie – specjaliści najlepiej
się na tym znają
|
Źródło:
Prekursorki.pl (czerwiec 2012) Ankieta Zakupy
na Obcasach
Pytanie - w jaki sposób
miałyby wpływać na funkcjonalności, wygląd czy reklamę swoich ulubionych
produktów. Nie zadzwonią przecież do centrali koncernu kosmetycznego i nie
powiedzą, że chciałyby, aby opakowanie kremu było niebieskie, a nie czerwone.
Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba słuchać swoich klientów i inwestują w badania konsumenckie.
Procter&Gamble, jedna z największych globalnych firm FMCG, od 2002 do 2007
zainwestowała w badania konsumenckie 1 bilion dolarów.[iii]
W 2005 roku CEO P&G, A.G. Lafley zadeklarował w ‘Wall Street Journal’, że kobiety są sercem nowej strategii firmy.
Poznanie zdania i potrzeb
swojego klienta nie musi być aż tak kosztowne. Badania ankietowe i testy
produktów można przeprowadzić na portalach
badawczych i opiniotwórczych, takich jak Prekursorki.pl. Kobiety
wypełniając ankietę on-line wyrażają swoją opinię i proponują nowe rozwiązania.
Wybrane użytkowniczki otrzymują produkty do testów i wysyłają swoją szczegółową
recenzję. W ten sposób firma prowadzi dialog
ze swoimi klientami i na bieżąco poznaje
ich potrzeby. Dodatkowo, użytkowniczki portalu dodają swoje opinie na
blogach i w serwisie YouTube, co generuje efektywny marketing szeptany (WOM) i rzetelną opinię dla osób zainteresowanych produktem.
[iii] Bridget Brennan, Why She Buys
zakupy, badania, raport, opinie, marketing szeptany, seks, sex
Kobiety, zakupy, prekursorki, why she buys, zakupy, badania, blogi, reklama, tv, czasopisma kobiece, wom, opinia, rzetelna, euro, półfinał, customer, empowerment, puls biznesu, marketing przy kawie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz